Deti povozí na Mikuláša vynovená Ľubka

 

Stary motorak v SOU Zeleznicne dezolatny stav 3Nadšencom z Klubu historických koľajových vozidiel (KHKV) v Košiciach sa podarilo dokončiť rekonštrukciu ďalšieho historického vozňa. Po 35-tich rokoch prevezie cestujúcich na trati medzi Košicami a Prešovom vynovený motorový vozeň M 131. 1538 – Ľubka z roku 1956. Zvláštny Mikulášsky vlak sa po prvýkrát predstaví v mimoriadnom zložení z troch „Hurvínkov“ a poteší najmä deti a ich rodičov už túto nedeľu, 1. decembra.

 „Na tomto prekvapení sme pracovali viac ako tri roky za pomoci sponzorov a projektu Terra Incognita Košického samosprávneho kraja. Verím, že odteraz bude Ľubka rozdávať radosť mnohým našim cestujúcim. Čaká ju veľká skúška – mikulášske jazdy, ktoré sú už tradične vypredané,“ neskrýval spokojnosť Ľubomír Lehotský z KHKV, ktorý aj v tomto roku pozval do historického vlaku Mikuláša, čerta a anjelov.

Po minuloročných skúsenostiach a veľkom záujme, v spolupráci so ŽSR a Múzejno-dokumentačným centrom ŽSR, pripravili nadšenci z klubu tri páry historických vlakov, ktoré vypravia z košickej a prešovskej železničnej stanice. Tí, ktorí si stihli včas rezervovať miesto, dostanú aj mikulášsky balíček. „Počas jazdy vlakom bude sv. Mikuláš spolu s anjelmi rozdávať balíčky priamo vo vagónoch. Deti sa budú môcť so sv. Mikulášom odfotografovať, porozprávať sa a odvážnejší aj čo-to predvedú. Na stanici v Prešove už tradične nevynecháme návštevu u uja výpravcu. Vagóny sú vykurované, takže zimy sa báť nemusíme,“ prezradil Ľ. Lehotský.

Neprehliadnuteľný motorák s charakteristickou červenou farbou bol v Československu známy aj ako „Hurvínek“, Kredenec, Splašená bedňa či Stotridsaťjednička. Ľubka bola verejnosti po prvýkrát predstavená vo vynovenom šate 20. apríla počas tohtoročnej Rušňoparády ako pojazdná vagón-galéria. Od nástupu do riadnej prevádzky ju ešte delilo mnoho práce, najmä v interiéri a náročná séria technických skúšok, ktoré Ľubka úspešne zvládla v novembri.

V nedeľu sa však predstaví v plnej kráse aj ďalšie vozidlo KHKV. Prívesný vagón, familiárne nazývaný „Prívešák“, dostal novú fazónu a je takmer úplne podobný Ľubke.

„Myslím, že prekvapení budú aj naši stáli cestujúci, no pevne verím, že ocenia kusisko práce dobrovoľníkov a v budúcnosti aj sami pridajú ruku k dielu,“ dodal Ľ Lehotský.

História

Zrekonštruovaná M.131.1538 – Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejársky vozeň s označením M.131. 2037. Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, kedy bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukačný význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.

Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z KHKV a zamestnanci firmy Renova, Autodoprava Peter Ferenc a spoločnosť Zastrova za finančnej podpory projektu Terra Incognita Košického samosprávneho kraja. Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady vo výške takmer 30-tisíc eur a stovky brigádnických hodín. Na Slovensku pôjde o štvrtý opravený motorák tohto typu.

 Odchody z hlavných železničných staníc

KOŠICE 8:50 11:10 13:40
PREŠOV 10:10 12:10 14:40

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>