EHMK inak? Tu je kultúrna lekcia z Marseille

 

(sme.sk; 18/01/2013; Zuzana Uličianska )

Anna Gaja, Jamiroquai, likvidácia inštalácií výtvarníkov, rozpačitá hymna. Tak sa pár dní pred otváracím ceremoniálom hovorilo o Košiciach. “Sympa” alebo “genial” sú zasa prívlastky, ktoré opisujú, ako to vyzeralo v Marseille. Dve “hlavné mestá európskej kultúry”, dva rôzne, možno (ne)porovnateľné príbehy.

Slovenský východ zažíva v týchto dňoch slávnostné spustenie akcie Európske hlavné mesto kultúry. Otvorenie paralelného projektu Marseille-Provence 2013 sa konalo už uplynulý víkend. Ako vyzeralo?

Šou svetiel a zvukov

Už prvé dni ukázali veľký potenciál akcie. Televízna stanica F3 vysielala naživo zábery z mesta, na ktorých miestni tancovali a užívali si náladu, ktorá sa dala prirovnať k silvestrovským oslavám. “Marseille také niečo potrebovalo,” vyjadrovali sa náhodní diváci. Pri hodnotení používali hlavne obdivné slová. Odhadovalo sa, že príde približne 300-tisíc ľudí, médiá napokon priniesli dvojnásobné čísla.

“Na prvý pohľad bol najzaujímavejším prvkom samotný vizuál akcie, ktorý sa nedal nevšimnúť – keďže na každom kroku pripomínal štatút hlavného mesta kultúry,” opisuje Gábor Bindics z bratislavského KC Dunaj, ktorý sa otvorenia osobne zúčastnil. Tri bodky a jeden štvorec “nakoso” na cyklámenovom pozadí sa dali vidieť takmer všade.

Najefektnejšie pôsobí vysvietená silueta baziliky Notre-Dame de la Garde, ktorá sa týči na najvyššom vrchu s výškou 149 metrov nad prístavom. V tomto bohato vyzdobenom katolíckom kostole sa modlili námorníci odchádzajúci na neisté plavby, čo dodnes pripomínajú makety lodičiek umiestnené v hlavnej lodi.

Domáci baziliku vnímajú ako svoju ochrankyňu a volajú ju familiárne aj “dobrou mamou”. Práve nad ňou sa pri slávnostnom otvorení rozpútalo doslova ohňostrojové šialenstvo. Konkurovali mu farebné fontánky, ktoré sa objavili v starom prístave. Ten v prvý večer oživili aj lode, ktoré mimoriadne vyplávali aj v noci.

Rebelantské mesto spievalo

Ulicami na alegorických vozoch prechádzali rôzne “pekelné stroje”, ktoré mali pripomenúť industriálnu minulosť mesta. “Hlavou témou bola multikulturalita,” zdôrazňuje Bindics. “Na rôznych miestach spievali desaťtisíce ľudí sedemnástimi jazykmi, pričom do rytmu hrali na hrncoch či zvonoch,” hovorí.

Svoje dvere otvorila aj tamojšia opera, ktorá počas dňa odohrala štyri koncerty zdarma. Pre rodiny s deťmi bolo atraktívne hľadanie pokladu po celom území Marseille-Provence, ktoré malo priblížiť širokému publiku históriu a kultúrne dedičstvo regiónu. Hudobné predstavenie so svetelnou šou sa konalo napríklad aj v Arles na brehu rieky Rhôny.

Otvorenia sa zúčastnili aj premiér Jean-Marc Ayrault či šéf Európskej komisie José Manuel Barroso, oficiálny ceremoniál sa konal v budove nového Múzea civilizácie Európy a Stredozemia (Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée). Francúzsky prezident Francois Hollande sa pre krízu na Mali ospravedlnil.

Organizátori z Marseille tiež nezabudli na hymnu podujatia. Oficiálnu pesničku s názvom Import-Export nahral Gari Greu. Spevák v klipe k nej postupne prechádza rôznymi časťami mesta. Nie je to pesnička desaťročia, ale počúva sa príjemne. Dá sa to povedať o tej košickej?

Díleri, gangy a mešity

Akokoľvek ľubozvučne môže pre Slováka znieť meno tohto prístavu na juhu Francúzska, jeho povesť je v podstate odstrašujúca. Štandardne sa v mysliach ľudí spája skôr so sieťou drogových dílerov a s vojnami mafiánskych gangov, ktorým len vlani padlo za obeť dvadsať ľudí.

Marseille je druhou najväčšou mestskou francúzskou aglomeráciou, v meste a jeho satelitoch žije skoro 2,2 milióna ľudí. So Slovenskom sa dá porovnať aj vyše 12-percentná nezamestnanosť, spôsobená aj množstvom legálnych i ilegálnych imigrantov, ktorí sem prichádzajú hlavne z Afriky. Médiá vlani riešili aj stavbu megamešity pre takmer štvrťmiliónovú komunitu tamojších moslimov, ktorá je najväčšou vo Francúzsku.

Práve rozmanitosť tu žijúcich obyvateľov sa rozhodli organizátori využiť vo svoj prospech. Zdôraznili aj tisícročný a stále pretrvávajúci dialóg medzi európskymi kultúrami a kultúrami Stredomoria.

Do projektu je zapojené nielen mesto, ale celý región Provence. Jedným z podnetov pre toto spojenie bola známa vysoká kriminalita mesta Marseille, ktorú sa snažia kompenzovať dobrým imidžom regiónu Provence.

Van Gogh, Dufy, Cézanne

Provensálsko je mekkou Európanov so záujmom o umenie, ktorí nie sú alergickí na všadeprítomnú levanduľu. Van Gogh, Dufy, Cézanne neboli poslednými, ktorí v tomto čarokrásnom kraji tvorili. Euro-stredomorské dielne prinesú nové diela do netradičných priestorov a kontextov. Kultúra tak prenikne aj do firiem, nemocníc či úradov.

Fanny Broyelle, jedna z organizátoriek otváracieho ceremoniálu, sa pre agentúru AFP vyjadrila, že Marseille potrebuje trochu romantiky, aby sa dostalo z toho všetkého, čo sa o ňom v uplynulom období povedalo. S Košičanmi majú Marseillčania spoločnú túžbu po uznaní, čo i len v rámci Francúzka.

Obe mestá hovoria v sloganoch o viere v novú éru mesta, ktorú má tento megaevent naštartovať. Pri kalkuláciách profitov sú však poniektorí celkom pragmatickí. Súkromní podnikatelia, ktorí dali do rozpočtu akcie až dvadsať percent, hovoria o miliardách eur, ktoré by mali do mesta pritiecť spolu s očakávanými dvomi až tromi miliónmi návštevníkov.

Podobne ako Košice, aj Marseille sa tento rok dostáva vo zvýšenej miere do rôznych rebríčkov a odporúčaní. Napríklad podľa zoznamu New York Times je toto mesto druhou najhorúcejšou destináciou po Riu de Janeiro. Košice sa v tomto zozname 46 miest nenachádzajú.

Veľké investičné projekty

Kým investičné akcie naplánované v rámci EHMK Košice 2013 výrazne meškajú, väčšinu nových budov v Marseille si môžu návštevníci vychutnať už teraz.

Upravené je nábrežie starého prístavu i centrum mesta, priestory dostali aj alternatívni umelci v rámci prebudovanej fabriky na tabak La Friche de la Belle de Mai či v multifunkčnom priestore Le Silo.

Pavillon M

Všetky pekné slová sa vo francúzštine začínajú na M. M ako Marseille, merveille, métamorphose, moderne, multimédia, monumental, méditerranée… Práve to využili v Marseille na propagáciu svojho nového kultúrneho a informačného centra stojaceho priamo pri radnici nazvaného jednoducho Pavilón M. Jeho grafická značka pripomína trochu zastávku metra a hlavným cieľom je skutočne stať sa kultúrnou zastávkou pre viaceré kultúrne a vzdelávacie aktivity.

Múzeum civilizácií Európy a Stredozemia oficiálne otvorenie čaká až v júni. Do novej budovy sa prenesie aj časť antropologického Múzea človeka z Paríža. Budovu navrhol špičkový taliansky architekt Rudy Riciotti.

Stavba tejto vily sa stala predmetom medzinárodnej architektonickej súťaže, ktorú v roku 2004 vyhral Stefano Boeri. Budova sa sčasti rozprestiera ponad a popod more, lebo jej časť je obrovskou konzolou, v ktorej je umiestnená výstavná plocha s veľkosťou 760 m2. V budove je aj amfiteáter pre 400 návštevníkov, v ktorom sa môžu konať konferencie či filmové projekcie.

FRAC – Fonds Régional d’Art Contemporain

Nový výstavný priestor je určený na podporu súčasnej tvorby umelcov tohto regiónu. Počas ceremoniálu bol zatiaľ len nasvietený zvonku, otvorenie ho čaká koncom marca. Budovu navrhol japonský architekt Kengo Kuma.

Úvodná šou dopadla vynikajúco

CRISTIAN POTIRON je Francúz žijúci na Slovensku. V rámci košického projektu má na starosti manažovanie programu nazvaného Spots. Na otváracom víkende v Marseille sa zúčastnil osobne.

Zábery z televízie ukazovali nadšených občanov, vyzeralo to skutočne tak?

Samozrejme, že boli aj zmiešané pocity, nedá sa pripraviť program, ktorý by vyhovoval všetkým. Väčšinou však boli ohlasy pozitívne. Najväčšou obavou organizátorov bolo, či príde dosť ľudí, ale návštevnosť prekročila očakávania, podľa denníka La Provence sa dokopy na všetkých akciách zúčastnilo skoro 600-tisíc ľudí.

Vyšlo aj počasie?

Bola tam dosť veľká zima, v nedeľu dokonca pršalo, našťastie nepršalo v sobotu večer, keď bol naplánovaný hlavný program. Počasie má veľký vplyv na to, čo sa dá robiť. Keď je vonku tak, ako je teraz v Košiciach, nemôžeme očakávať, že ľudia zostanú vonku štyri hodiny.

Je dobré vydať toľko peňazí na ohňostroje a rôzne pouličné šou?

Treba investovať aj do takýchto akcií, často je to jediný spôsob, ako niektorých ľudí prilákať a spraviť kultúru demokratickejšou. Sú plánované veľmi kvalitné programy na verejných priestoroch. Úvodná šou Námestie anjelov, napríklad, dopadla vynikajúco, plánovaný veľký black out sa až tak nevydaril, ale ľudia boli spokojní tak či tak. Mohli sa zúčastniť niekoľkých hudobných projektov, ktoré počas piatich minút zneli po celom meste, po tom ako zazvonili všetky zvony a zahúkali všetky sirény v prístave. Reštaurácie boli plné, podnikatelia boli radi, že zarobili. Zvláštnosťou tohto projektu je silný vzťah s podnikateľským prostredím i s obchodnou komorou. Aj rezidencie umelcov sa budú konať priamo v niektorých fabrikách.

FOTO – SITA/AP

Ozývali sa počas príprav aj kritické hlasy?

Samozrejme, ľudia v Marseille majú silný charakter, takže kritiky boli a určite aj budú. Jedna skupina si dokonca vytvorila vlastný off program. Kritizovali, že oficiálny program je priveľmi uzavretý a že je v ňom priveľa Parížanov, čo si osobne nemyslím. Všade sa riešia také isté veci. Dramaturgia akcie je o výbere, nemôže sa doň dostať všetko. Na druhej strane sa ľudia dokázali zmobilizovať a prísť do ulíc.

Došlo počas príprav aj k personálnym výmenám, ako sa to stalo v Košiciach?

Aj v Marseille menili umeleckého riaditeľa, ale stal sa ním blízky spolupracovník predchádzajúceho riaditeľa, takže bola tam nejaká kontinuita.

Súčasťou akcie sú aj veľké investičné projekty. Nehundrali ľudia na ne?

Bolo zaujímavé sledovať, čo hovoria o čerstvo sprístupnených budovách a bolo cítiť, že boli na ne pyšní. Marseille je druhé najväčšie mesto vo Francúzsku, konečne dostalo aj moderné krásne kultúrne infraštruktúry, ktoré môžu veľa zmeniť. Marseille robili zlú reklamu niektoré problémy s bezpečnosťou, teraz sa o ňom hovorí v pozitívnom zmysle. Ľudia boli spokojní, že sa trochu mení obraz mesta.

Neozývali sa hlasy, načo dávať toľko na kultúru, keď nemáme doriešenú kriminalitu či zamestnanosť?

Vo Francúzsku je to inak nastavené. Ľudia si uvedomujú, že správne fungujúci štát investuje do bezpečnosti, ale aj do kultúry. Lebo ak sa zmení kvalita života a atraktivita mesta, zvýši sa aj pocit bezpečnosti. Veľa sa investovalo do reurbanizácie Marseille. Je to síce nádherné mesto s nádherným prístavom, plážami a pamiatkami, ale doteraz mu chýbalo reprezentačné centrum. Teraz ho dostalo a už to tam vyzerá trochu inak. Čisto z umeleckého hľadiska možno toto mesto neponúklo najlepší projekt, ale vybrali ho, lebo Marseille takúto pomoc veľmi potrebovalo.

Nájdeme v marseillskom programe aj nejakú slovenskú stopu?

Do otváracieho ceremoniálu sa Slováci nedostali, ale v septembri 2013 bude špeciálny slovenský týždeň.

Zuzana Uličianska

900 podujatí

 Celkovo je v rámci MP 2013 pripravených asi 900 podujatí, z ktorých bude minimálne 40 na špičkovej medzinárodnej úrovni vrátane retrospektívy Le Corbusiera, ktorú si však môžu návštevníci pozrieť až koncom roka.

 Už od marca sa v Les Baux de Provence bude dať navštíviť výstava obrazov Moneta, Renoira či Chagalla.

 Picassovu keramiku si budete môcť pozrieť od konca apríla do polovice októbra v mestečku Aubagne.

 Nové múzeum Regards de Provence bude otvorené v centre Marseille a zhromaždí zbierky inšpirované Stredozemím z viacerých iných múzeí. Aj veľký stredozemný ateliér Le Grand Atelier du Midi, pripravený sčasti v Marseille a sčasti v Aix-en-Provence, predstaví diela umelcov tvoriacich v tomto regióne do roku 1960.

 V júli sa v Marseille stretne svetová džezová špička, na svoje si prídu aj milovníci mora a rybárčenia.

 Od začiatku septembra bude v starom prístave obrovská námorná prehliadka. Kto si vyberie tento termín na návštevu, môže sa rovno tešiť aj na kulinársky festival.

 Čechov určite poteší zaradenie výstavy ich fotografa Josefa Koudelku, člena agentúry Magnum.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>