Jedinečná príležitosť

(pravda.sk; 18/01/2013; Dušan Chrenek )

Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku | 18.01. 2013 22:00

Prichádza veľká chvíľa Košíc, ktoré v sobotu oficiálne odštartujú svoj rok v úlohe Európskeho hlavného mesta kultúry. O tento titul sa pôvodne uchádzalo deväť kandidátov zo Slovenska. Najkvalitnejší projekt však predstavila východoslovenská metropola. Dokázala presvedčiť, že má potenciál zodpovedne reprezentovať kvalitu našej kultúry prostredníctvom najväčšieho kultúrneho projektu v histórii Slovenska.

Košice majú veľkú šancu zlepšiť svoj imidž. Aj vďaka podpore Európskej komisie sa tak do pozornosti nedostávajú iba ony, ale celý región a naša republika ako taká. Hodnota tohto prestížneho titulu sa však nepretaví do zisku automaticky. Košice by mali túto značku účelne využiť, aby boli atraktívnym miestom na život, návštevu a investície.

Prvé ovocie už titul priniesol, aj vďaka nemu televízna stanica CNN zaradila Košice ako tretiu najzaujímavejšiu turistickú destináciu roka 2013 a za “top” ich v tomto smere pokladá aj internetový portál Budget Travel. Slovensko sa tak dostalo medzi desať najlákavejších cestovateľských cieľov v tomto roku najpopulárnejšieho bedekra Lonely Planet.

Nepochybne to pomôže Košiciam, aby sa zvýraznili na mape Európy, čo sa odrazí na príleve turistov. Tí iste prinesú do regiónu aj nové pracovné príležitosti. O návštevy sa totiž treba starať, ubytovať ich a najmä zabaviť a zaujať, aby odišli plné nových zážitkov, o ktorých potom budú dlho rozprávať. Do Liverpoolu po udelení tohto titulu zavítalo o 12 percent turistov viac ako predtým, v rumunskom Sibiu predstavoval tento nárast až 25 percent.

Zviditeľnenie a zvýšený turistický ruch patria však iba k vonkajším pozitívam celého projektu. Významnejším je vnútorná mobilizácia občanov mesta a regiónu a prebudenie ich kreatívneho potenciálu tým, že sa aktívne zapoja do kultúrnych podujatí. Otvorenosť a tvorivosť sa potom kladne prejavujú v ich vzťahu k svojmu mestu, životnému prostrediu, poznaniu a podporujú aj podnikavosť. Ukážkovým príkladom je projekt v severofrancúzskom Lille, ktoré tento titul využilo na hlbokú zmenu svojho charakteru baníckeho a hutníckeho sídla na kreatívnu metropolu severného Francúzska.

Košičania vlani získali aj cenu Meliny Mercouri s odmenou 1,5 milióna eur za stav príprav celého projektu. Navyše môžu čerpať eurofondy vo výške 60 miliónov eur na zlepšenie občianskej a kultúrnej infraštruktúry. Z nich sa financuje 21 jednotlivých projektov, ku ktorým patrí obnova Dómu svätej Alžbety, premena kasární na Kulturpark či rekonštrukcia bývalej plavárne na Kunsthalle. Treba len dúfať, že sa napriek časovým sklzom čo najskôr ukončia tak, aby pomohli úspešnému priebehu celej plejády zaujímavých podujatí.

 Minulý víkend odštartovalo svoj projekt aj ďalšie tohtoročné Európske hlavné mesto kultúry juhofrancúzske Marseille. Bude zaujímavé sledovať, ako obidve zvládnu svoju úlohu, čím sa budú prezentovať, ale aj ako budú spolupracovať a dopĺňať sa. Prispejú tak k posilneniu spolupatričnosti na starom kontinente, k rozvoju európskych hodnôt a spájaniu našich národov, no poukážu i na rozmanitosť kultúr.

Košice už teraz žijú týmto projektom, sú plné spoločenských podujatí. Majú tak príležitosť predviesť svoje schopnosti, talent a kreativitu. Len tak dokážu, že tento titul dostali oprávnene a budú ho vedieť plne využívať dlhodobo aj vďaka tomu, že budú stavať na svojej bohatej histórii, kultúrnom prínose viacerých komunít a entuziazme ľudí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>