Košický balet trénoval so svetoznámou Christine Camillo
Tanečníci Baletu ŠD Košice boli niekoľko dní opäť v rukách svetovo uznávaného tanečného pedagóga. Na pozvanie umeleckého šéfa Andriia Sukhanova prišla do Košíc bývalá prvá sólistka popredných divadelných scén, baletná majsterka Berlínskeho štátneho baletu Christine Camillo, aby viedla sériu tréningov a skúšok k pripravovanej premiére baletu P. I. Čajkovského Spiaca krásavica.
Christine Camillo sa narodila vo francúzskom Toulouse a študovala na Academie de Danse Classique Princesse Grace v Monaku. Ako 15 – ročná vyhrala prestížnu tanečnú cenu “Prix de Lausanne”. Vzdelanie ukončila na Akadémii Parížskej opery a v 19 rokoch sa stala najmladšou prvou sólistkou Škótskeho kráľovského baletu. Neskôr pôsobila ako sólistka Anglického kráľovského baletu, aby nakoniec zakotvila v Berlínskom štátnom balete. Predstavila sa v titulných úlohách takmer všetkých svetových baletných diel ako Labutie jazero, Spiaca krásavica, Kopélia, Romeo a Júlia či Giselle. Choreograf Ray Barra „ušil” špeciálne len pre ňu titulnú úlohu v balete Snehová kráľovná.
Od roku 1996 je členkou poroty “Prix de Lausanne”. O rok neskôr získala v Moskve svetové baletné ocenenie “Benois de la Danse”, ktoré je považované za „Oscara” tanečného umenia. Po skončení aktívnej baletnej kariéry sa v roku 2004 stala baletnou majsterkou v Berlínskom štátnom balete.
„Mojou učiteľkou bola Marika Besobrasova, riaditeľka Academie de Danse Classique Princesse Grace v Monaku. Učila som sa klasickú baletnú školu podľa Vaganovej. Madam Besobrasova mi dala všetky schopnosti a vedomosti, bola to úžasná dáma. Po získaní ceny “Prix de Lausanne” ma angažovali v Parížskej opere, kde som mala česť pracovať s ďalšou uznávanou osobnosťou, Christiane Vaussard. Počas svojej aktívnej kariéry som spolupracovala v Londýne s Petrom Schauffussom a tiež s úžasnými choreografmi ako Maurice Béjart, Glen Tetly, John Neumeier, Jiří Kylián, Nacho Duato či Patrice Bart. Mojimi idolmi boli Natalia Makarova a Eva Evdokimova, svetové primabaleríny a Rudolf Nureyev, jeden z najznámejších tanečníkov 20. storočia. A samozrejme, môj súčasný riaditeľ, Vladimir Malakhov,“ hovorí Camillo o svojich tanečných vzoroch. Podľa jej slov, pri porovnaní súčasných a minulých nárokov na tanečníkov je obrovský rozdiel najmä v množstve práce, ktorá sa od tanečníka vyžaduje. „Náročnejšie je to aj z pohľadu variability štýlov, v ktorých tanečník vystupuje. Na druhej strane je to pre samotných umelcov zaujímavejšie. Aj disciplína sa istým spôsobom zmenila, avšak vždy je to na baletných majstroch, aby ju udržali na najvyššej úrovni,“ dodáva Camillo.
V Košiciach si okrem tréningov pozrela aj najnovšiu produkciu baletu, Zvonára u Matky Božej, ktorá podľa jej slov potvrdila veľkú perspektívu košického súboru.
“Viete, najúžasnejšia vec na tanci je, že ak ste otvorený a dokážete pozorovať, neustále zveľaďujete svoj talent a môžete vyšperkovať svoj pohyb. Z košického súboru cítim nadšenie pre prácu a ochotu neustále prijímať nové podnety. V predstavení Zvonár u Matky Božej ma veľmi očarila duša a iskra, ktorú tanečníci na javisku predviedli. Majú mnoho energie a my môžeme vidieť, že milujú to, čo robia a žijú príbeh, ktorý na javisku hrajú. Samozrejme, tak ako v každom baletnom telese, vždy je čo zlepšovať, ale to prichádza časom,“ hodnotí košický baletný súbor Camillo. Zapáčili sa jej aj Košice, ktoré sú podľa nej veľmi pozitívnym, nádherným mestom s priateľskými ľuďmi.
Návštevy svetových umelcov v košickom balete budú pokračovať. Už o niekoľko dní zavíta po necelých dvoch rokoch už na druhú návštevu Košíc jedna z najväčších svetových baletných hviezd súčasnosti Vladimír Malakhov, ktorý sa tiež bude podieľať na skúškach novej produkcie Spiaca krásavica. Malakhov sa stal najmladším prvým sólistom v histórii najslávnejšieho ruského divadla, „Boľšoho teatra“ v Moskve. Ako prvý sólista pôsobil aj v American Ballet Theatre, v Metropolitnej opere v New Yorku, v National Ballet Canada, v Stuttgart Ballet či viedenskej Štátnej opere. Je držiteľom mnohých prestížnych ocenení za umelecké výkony i choreografie.
Najnovšie komentáre