Kreatívne mestá ako nástroj verejnej diplomacie

(euractiv.sk; 24/07/2013; Redakcia ; Zaradenie: euractiv.sk)

Česká metropola má zmapované svoj kutlúrny a kreatívny potenciál. Chcela by ho využiť aj v prezentácii navonok. Prinášame krátku správu z diskusie, ktorú ešte v marci v Prahe zorganizoval Aspen Institute.

 

Zatvorené pracovné podujatie sa konalo 12. marca v spolupráci s odborom verejnej diplomacie českého Ministerstva zahraničných vecí. Prezidentka slovenskej platformy Fórum kreatívneho priemyslu (CIF) Zora Jaurová hovorila o definícii kreatívnych miest na báze teórií kreatívneho prostredia amerického urbanistu Richarda Floridu.

 

Pripomenula tri základné podmienky úspechu takýchto miest, ktorými sú technológie, talent a tolerancia. Formovanie kreatívnych miest súvisí podľa nej s prebiehajúcou transformáciou západnej ekonomiky.

 

V urbánnych ekonomikách význam kreatívnych odvetví jednoznačene rastie. Podľa nedávno publikovanej štúdie o kreatívnom priemysle v Prahe, ktorú na stretnutí predstavil jej koordinátor Michal Němec z odboru strategickej koncepcie Útvaru rozvoja hlavného mesta Prahy, je ich podiel na ekonomike v porovnaní s priemerom zvyškom krajiny dvojnásobný. Len v Prahe podľa čísiel pracuje v tomto segmente 125 tisíc zamestnancov, čo predstavuje asi 14 % celkovej pracovnej sily českého hlavného mesta.

 

Podľa záverov tejto štúdie sa kultúrny a kreatívny priemysel v roku 2010 na celkovom HDP Českej republiky podieľal takmer 4,9 %, z toho kultúrny priemysel 1,9 % a kreatívny priemysel 3 %. V Prahe je to až 10 %, z toho 3,8 % kultúrna produkcia a 6,4 % kreatívne odvetvia.

 

Ako najvýznamnejšie sektory materiál spomína informačné technológie, tvorbu televíznych a rozhlasových programov a vydavateľské činnosti.

 

Praha je v súčasnosti v štádiu príprav nového strategického rozvojového plánu, ktorý má odrážať potenciál tohto odvetvia pre ďalší rozvoj mesta. Jeden z jeho tvorcov Radim Perlín tvrdí, že jeho úspech bude závisieť od efektívnej komunikácie a prierezovej spolupráce všetkých aktérov.

 

Hlavnou prekážkou je podľa účastníkov nedôvera medzi jednotlivými odvetviami a chýbajúca stratégia, ktorá by presahovala volebný cyklus. Výhodou kreatívneho priemyslu je, že má schopnosť generovať projekty, ktoré prinášajú pozitívny sociálny a ekonomický dopad v relatívne krátkom časovom období, čo si postupne uvedomujú aj politici.

 

Príkladom dobrej praxe zo zahraničia je poľský projekt regionálneho centra poľského dizajnu na zámku Cieszyn v Sliezsku. Jeho riaditeľka Ewa Golebiowska hovorí, že za úspechom projektu je práve spolupráca rôznych segmentov, navyše sa projekt teší podpore miestnej regionálnej samosprávy i ministerstva hospodárstva a podpore zo štrukturálnych fondov EÚ.

 

Česká republika sa aktuálne pripravuje na projekt Európske hlavné mesto kultúry, ktorým bude v roku 2015 Plzeň. Projekt okrem iného počíta aj s vytvorením kreatívneho inkubátora ako priestoru, ktoré by poskytlo infraštruktúru a podporu mladým umelcom.

 

Podobnú ambíciu má aj Kasárne / Kulturpark, ktorý vznikol ako súčasť projektu KošiceEHMK 2013

 

Riaditeľ odboru verejnej diplomacie na ministerstve zahraničných vecí ČR Jan Bondy zdňraznil, že Česká republika potrebuje koncept, ako vedieť odprezentovať potenciál svojich kreatívnych miest aj navonok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>