Prezentácia Európskeho hlavného mesta kultúry v Moskve a Petrohrade
Nezisková organizácia Košice 2013 venuje jednu zo svojich piatich programových línií zviditeľneniu Košíc a regiónu východného Slovenska za jeho hranicami. Program „Putujúce mesto“ posilňuje značku slovenskej umeleckej scény navonok a exportuje ju do zahraničia. Má zviditeľniť mesto a región na kultúrnej európskej mape, prepájať národné a európske dimenzie projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 a prezentovať súčasnú slovenskú kultúru a jej osobnosti v zahraničí.
„Putujúce mesto predstavuje celú sériu propagačných a kultúrnych aktivít, ktoré vytvárajú nové možnosti pre vzájomnú umeleckú výmenu, komunikáciu a vytváranie dlhodobejších networkov do budúcnosti,“ uviedol umelecký riaditeľ Košice 2013 Vladimír Beskid.
Množstvo kultúrnych podujatí – koncertov, výstav, divadelných predstavení, filmových projekcií zviditeľnilo Košice v celej stredoeurópskej oblasti. Prezentovali sme sa v Berlíne, Prahe, Varšave, Viedni, Budapešti, Paríži, Maribore, Marseille či v Londýne a Bruseli. O niekoľko dní tím EHMK zavíta do Moskvy a Petrohradu spolu s umelcami.
V dňoch 25. – 28. júna sa v týchto mestách predstavia slovenskí fotografi, komorné zoskupenie Quasars Ensemble, ako aj jazzové duo Nikolaj Nikitin & Ondrej Krajňák.
CITY CODE/KÓD MESTA je fotografickou správou o meste štyroch slovenských autorov Viktora Freša, Šymona Klimana, Mareka Kvetana, Illah van Oijeny. Ich tvorbu uvidia návštevníci v Slovenskom inštitúte v Moskve a v Šeremetevskom paláci v Petrohrade. Výstavný projekt prezentuje štvoricu mladých fotografov o súčasnom živote nielen v Košiciach.
Podľa kurátora výstavy Vladimíra Beskida, všetci umelci uprednostňujú skôr fragmenty a detaily mesta. Prinášajú svieži a nekonvenčný pohľad na každodenný život a situácie s určitou dávkou zveličenia a irónie.
„Marek Kvetan preferuje manipulatívnu fotografiu, osobité vizuálne dokumenty, kde vymazáva z turisticky známych panorám veľkomiest ich hlavné dominanty a tvorí tak nové mestá bez reklám, či domy bez okien a dverí na amerických uliciach. Viktor Frešo prináša sériu invalidných a pripútaných bicyklov, ktoré ohlodala newyorská ulica na nemobilné kostry. Šymon Kliman umiestňuje profesionálne modelky do bežných situácií na ulici, čím iba zvyšuje karikatúrny kontrast navoňanej fikcie a túžby módnej fotografie s ustarostenou realitou. Osobitnú pozornosť si zasluhujú zábery z Košíc od pôvodom Holanďanky Illah van Oijen, ktorá s nadhľadom zaznamenáva momentky z košických predmestí a sídlisk. Vytvára podivnú mozaiku každodenných situácií a čarovných spojení.“
V Moskve a Petrohrade zahrá aj komorné zoskupenie Quasars Ensemble, ktoré založil v roku 2008 skladateľ Ivan Buffa za účelom naplnenia interpretačnej idey, akú zdieľal s hudobníkmi svojej generácie. Odvtedy sa súbor prezentuje na domácich aj zahraničných pódiách a uvádza diela svetovej literatúry, ako aj tvorbu slovenských skladateľov. Súbor pravidelne hosťuje na festivaloch a koncertoch v Nemecku (Ost-West-Podium Kassel, Villa Concordia Bamberg), Rakúsku, Švajčiarsku, Portugalsku (Musica Viva Lisabon, Festivais de Outono Aveiro), Česku (Forfest Kroměříž, Ostravské dni, Čtvero ročních období Ostrava, Svatováclavský hudební festival Ostrava), Poľsku (Krakow Composers Festival), Bulharsku (Varna Summer International Music Festival).
Okrem účinkovania na najvýznamnejších festivaloch a abonentných filharmonických koncertoch na Slovensku pripravuje aj vlastné cykly koncertov v Bratislave, v menších mestách po celom Slovensku, ako aj festivalový projekt Quasars Ensemble & Košice. Súbor niekoľko krát za sebou účinkoval na festivaloch ako Bratislavské hudobné slávnosti, Melos-Étos, predstavil sa aj na Konvergenciách, Košickej hudobnej jari, filharmonických cykloch Slovenskej filharmónie či ŠKO Žilina, Novej slovenskej hudbe, Večeroch novej hudby, Ars Nova Cassoviae, SPACE a ďalších. Quasars Ensemble bol odmenený štipendiom, v rámci ktorého sa v roku 2012 stal jedným zo sídelných komorných súborov počas Letných kurzov v nemeckom Darmstadte a v roku 2013 je rezidenčným súborom Kasárni/Kulturpark.
Súčasťou projektu je taktiež prezentácia jazzové duo Nikolaj Nikitin & Ondrej Krajňák. Venuje sa vlastnej tvorbe a originálnemu prístupu k jazzovým štandardom. Komorné zoskupenie dokáže vyčarovať farby a dynamické rozdiely, kde sa častokrát pretínajú hranice jazzovej a klasickej hudby. Improvizácia ako aj prísne nakomponované pasáže vytvárajú jedinečnú harmóniu zvuku.
Nikolaj Nikitin, saxofonista a skladateľ s ruskými koreňmi patrí k najvýraznejším interpretom súčasného slovenského jazzu. Okrem aktívneho koncertovania so slovenskou a európskou jazzovou špičkou sa venuje aj organizácií jazzových podujatí. V roku 2012 vydal debutový album Personal Suite, ktorý je jedinečnou autorskou a osobnou výpoveďou talentovaného hudobníka. Na ňom sa predstavil s legendami slovenského jazzu – klaviristom Gabrielom Jonášom, kontrabasistom Jurajom Griglákom a bubeníkom Jozefom Dömem. Hudbu Nikolaja Nikitina charakterizuje jedinečný cit pre tón, originálny prístup ku kompozíciám a výraz, ktorý častokrát spája svet jazzu s klasickou hudbou.
Ondrej Krajňák mladý klavirista, skladateľ, aranžér a interpret študoval na Jazzovej akadémii Erkela Ferenca v Budapešti (HUN). V tom čase sa zúčastnil jazzovej súťaže v Poľsku, kde získal zvláštne ocenenie. Ako osemnásťročný reprezentoval školu v súťaži Jazzový klavír v Budapešti, kde vyhral cenu za sólový prejav. Po ukončení štúdia na Jazzovej akadémii mu bolo udelené štipendium na prestížnej Berklee College of Music v Bostone (USA), no rozhodol sa túto ponuku nevyužiť. Považujú ho za jedného z najlepších klaviristov na Slovensku. Na jeho hre je badateľný vplyv hudobníkov ako Oscar Peterson, Gonzalo Rubalcaba, Chick Corea alebo Adam Makovic, z predstaviteľov vážnej hudby ho ovplyvnili Johann Sebastian Bach, Béla Bartók, Fryderyk Chopin a Sergej Prokofjev. Podieľal sa na mnohých projektoch v spolupráci s významnými osobnosťami slovenskej i zahraničnej hudobnej scény.
Najnovšie komentáre