Traumy i tromfy Košíc. Päť (ne)slávnych projektov

(hnonline.sk; 17/01/2013; redakcia )

Mesto kultúry ešte stále žije Annou Gajou, ale aj Tabačkou, či projektom Spots, ktorý premenil tamojšie sídliská.

Precedens menom Anna Gaja

Prízrak spievajúcej manželky starostu miestnej časti Košíc Mariána Gaja prenasleduje časť domácich dodnes. Nielen preto, že komisia Košíc 2013 vybrala do galaprogramu interpretku, ktorej videá na YouTube vyvolávajú zdesenie i smiech celého Slovenska, ale i preto, že riaditeľ EHMK 2013 Ján Sudzina, v Košiciach dlhé roky známy ako vytrvalý podporovateľ alternatívnej kultúry, jej zaradenie do programu odôvodnil nepresvedčivou a trápne vyznievajúcou historkou o zámernom marketingovom ťahu. Riaditeľ Tabačky/Kulturfabrik a jedna z osobností košickej nezávislej kultúry Peter Radoff však tvrdí, že kauza Anna Gaja môže byť pre Košice aj prínosom. “Ide totiž o precedens, po ktorom sa už nikto neodváži prísť v rámci programu s čímsi podobným.”

Bomba, čo vybuchla aj bez nálože

Zlikvidovaná inštalácia košických výtvarníkov zo združenia Kassaboys, ktorá bola zameraná na kontroverzné stránky projektu EHMK (meškanie investičných akcií či zasahovanie politikov do prípravy), je pre časť Košičanov rovnakou traumou ako incident Anny Gaje. Nazývajú ho tiež návratom do normalizačnej cenzúry. Kassaboys si pôvodne objednali ľudia z tímu EHMK, zadanie znelo: voľné dielo vo verejnom priestore s tematikou konca sveta, pričom hlavným kritériom malo byť odratúvanie času. To umelci dodržali. No dielo vo forme fiktívnych časovaných náloží, na ktorých boli reprodukované titulky novín, kritizujúce kontroverzné stránky projektu, umelecký šéf EHMK Vladimír Beskid napriek tomu odstránil. Členovia tímu či primátor Košíc Richard Raši sa vyjadrili, že dielo nedodržalo vizuálne zadanie a že projekt je osočujúci. Mnoho osobností sa však postavilo na stranu Kassaboys.

Sídliskové útočiská kultúry

Originálny, priamo na Košice šitý nápad, ale aj jeden z najlepšie fungujúcich plodov EHMK – to je projekt Spots. V praxi ide o sieť obnovených výmenníkových staníc tepla na sídliskách. Na rekonštrukciu predtým nevyužitých a roky prehliadaných priestorov mesto získalo viac ako 300-tisíc eur. Nápadito stvárnené sídliskové “bunky” sa tak otvorili úplne novému využitiu. Sú dôkazom, že pri správnej motivácii ľudia skutočne dokážu vstať od televízora a radšej tráviť čas pri aktivitách so susedmi. “A viete, ako sa to začalo? Naše komunitné pracovníčky na čele s Blankou Berkyovou obehli približne 2 500 bytov a debatovali s ľuďmi o tom, čo im na sídlisku chýba a ako by radi trávili čas. Sám som bol zo začiatku skeptický, ale ukázalo sa, že to ide,” spomína pre HN Ján Hološ, PR manažér projektu. Výsledkom je vznik desiatok občianskych združení s rozmanitou náplňou: od jogy cez modelárstvo, turistiku, až po pečenie či patchwork. Popri tzv. komunitných akciách, ktoré fungujú už viac-menej len na dobrovoľníckej báze, sa však Spots sústredí aj na akcie s celomestským zásahom: organizujú tzv. vedecké kaviarne či pozývajú svetoznámych umelcov, ktorí pre miestnych organizujú rozmanité workshopy.

Kulturpark/Kasárne: srdce EHMK, ktoré nebije

“Program na tento mesiac je v príprave,” dočítate sa na webovej stránke centra umenia, ktoré by malo byť podľa bulletinov EHMK 2013 srdcom celého projektu. V skutočnosti sa majú rozsiahle priestory z 19. storočia, pôvodne slúžiace ako vojenský sklad a zasadené do historického parku, pre verejnosť otvoriť najskôr k 31. máju. Pre rekonštrukciu sa v nich nebude konať ani jedna z akcií Otváracieho ceremoniálu. Pod meškanie tohto projektu sa podpísal fakt, že jeho pôvodné vedenie (a zároveň ľudia, ktorí projekt vytvorili) bolo po zmene ľudí na čele EHMK 2013 vymenené a projekt, pôvodne zameraný na nezávislú kultúru, si pod svoj patronát zobralo mesto. Koncepcia budúceho využitia týchto priestorov ešte nie je úplne dotiahnutá, no počíta sa napríklad s Domom autentickej kultúry, kaviarňou, umeleckými dielňami, informačným centrom, ateliérmi, kanceláriami a mnohým iným, ako referuje Daniel Gašpierik, výkonný manažér Kasární. “Momentálne hľadáme i finančné nastavenie centra. Záleží nám na tom, aby ľudia pochopili, že kultúra je hodnota, za ktorú sa oplatí platiť.”

Nezávislá kultúra aj tak skončila v skladoch

Projekt, ktorý nespadá priamo pod EHMK, no veľmi úzko s ním súvisí. Nie náhodou je toto centrum súčasného umenia a kultúry, fungujúce v industriálnych priestoroch bývalých skladových priestorov, minimálne na prvý pohľad takmer identické s Kulturparkom a vyvoláva otázky, či dva natoľko podobné projekty majú v Košiciach opodstatatnenie. Kým Kasárne však spadajú pod mesto, Tabačka je nezávislý projekt, vytvorený pôvodným vedením Kasární. “Keď nás z Kulturparku vyhodili, museli sme si nájsť nové priestory na fungovanie. A tak vznikla Tabačka,” hovorí jej riaditeľ Peter Radkoff. Hoci komplex s rozlohou 2 500 štvorcových metrov je momentálne takisto v rekonštrukcii, v prevádzke je aspoň jeho časť, vďaka čomu sa tu môžu konať aj akcie v rámci Otváracieho ceremoniálu. S priestormi, ktorých obnovu zafinancuje kraj, má skupina ľudí na čele s Petrom Radkoffom ambiciózne plány. Spočívajú v tvorbe dlhodobo udržateľného neštátneho, samostatne hospodáriaceho centra, ktorým by sa mohli inšpirovať aj iné kultúrne organizácie, dlhodobo zápasiace o prežitie. Tabačka okrem iného mapuje produkciu v rámci všetkých druhov umenia, vytvára platformu pre kreatívnych ľudí, ktorí si chcú založiť malé podniky, ponúka priestory na tvorbu i zábavu.

gri

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>