V prvý deň otváracieho ceremoniálu navštívilo Košice 100-tisíc ľudí

(pluska.sk; 20/01/2013; TASR ; Zaradenie: Správy)

Počas prvého dňa programu Otváracieho ceremoniálu projektu Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) Košice 2013 v sobotu 19. januára sa v meste pohybovalo okolo 100.000 ľudí. Vyhlásil to primátor Košíc Richard Raši.

“Je to nevídaný počet vzhľadom na to, že Košice majú 250.000 obyvateľov. Prevládala najmä spokojnosť . Ľuďom sa páčili nielen podujatia, ktoré boli v kaviarňach, knižniciach, či divadlách, ale aj podujatia a prezentácie, ktoré stretli na ulici,” povedal Raši, ktorý je už plný očakávania dnešnej Otváracej šou na Hlavnej ulici. “Ak to dopadne tak, ako včera (19.1.), tak to bude najlepším štartom EHMK,” dodal primátor.

 Prisľúbil, že priami účastníci Otváracej šou uvidia to, čo ešte nikdy nevideli. “Táto šou bude koncipovaná úplne inak ako boli prezentácie a kultúrne akcie nielen na Slovensku, ale aj v európskych mestách. Bude smerovať k planéte Košice, teda k tomu, čo chceme dosiahnuť, teda naštartovať zmenu a novú budúcnosť Košíc a možno sa dočkáme aj pozdravu z kozmu,” naznačil Raši.

 Košický primátor opätovne pripomenul, že rok 2013 je len začiatkom. Košice by sa mali zmeniť z industriálneho na kreatívne mesto. V tomto roku Raši očakáva, že mesto navštívi o 100 percent turistov viac ako zvyčajne. “EHMK by malo naštartovať rozvoj. Nie je to projekt na jeden rok, naopak, mesto by z neho mohlo ťažiť desiatky rokov. Tieto dni naznačujú, akým smerom sa toto mesto pohne aj po roku 2013,” uzavrel Raši.

 Očakávajú prílev turistov

 Mesto Košice očakáva od projektu Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013 aj zvýšený príliv turistov. Veľký záujem o metropolu východného Slovenska podľa výkonnej riaditeľky organizácie Košice Turizmus Ivety Niňajovej potvrdili januárové veľtrhy cestovného ruchu v Helsinkách, Oslo, Viedni a Štuttgarte. Ľudia sa na nich prišli o Košiciach cielene informovať, lebo o nich čítali alebo počuli, a chceli vedieť viac.

 “Priemerný nárast návštevnosti Košíc je 30 percent ročne. Ak dosiahneme 50-percentný nárast, budem veľmi spokojná,” uviedla Niňajová v súvislosti s očakávaniami na tento rok.

 Značka EHMK podľa nej rok čo rok silnie, najmä v krajinách, kde sú projekty úspešné alebo marketing projektu je silne národne orientovaný, ako tomu bolo u nemeckého Essenu v roku 2010. Košice privítali zvýšený počet turistov už minuloročnú letnú sezónu.

 Počet turistov sa už zvýšil

 “Zaznamenali sme výrazný nárast jednodňových návštevníkov, ktorí pricestovali z Budapešti. Prevládali medzi nimi najmä Španieli, Briti. Rovnako sme zaznamenali výrazný nárast od našich susedov z Rakúska,” konštatovala šéfka košickej organizácie cestovného ruchu.

 Podľa údajov dochádza v meste aj k zmene štruktúry vyhľadávaných typov ubytovania v prospech hotelových zariadení vyššieho štandardu na úkor zariadení nižšieho štandardu. V roku 2012 to bolo až o 17 percent. Záujem o druhé najväčšie slovenské mesto výrazne podporili odporúčania prestížnych turistických sprievodcov ako Lonely Planet či nedávne články vo svetových médiách.

 Aj webstránka je navštevovanejšia

 “Zaznamenali sme až štvornásobný nárast návštevnosti webstránky www. visitkosice. eu, čo môže súvisieť s marketingovými aktivitami v roku 2012, s blížiacim sa otváracím ceremoniálom, ale samozrejme aj s týmito odporúčaniami,” konštatovala Niňajová.

 Ako pretrvávajúce nevýhody Košíc pre ďalší rozvoj turizmu označila chýbajúce nízkonákladové ubytovanie európskeho štandardu a hostely, chýbajúce nízkonákladové letecké spojenie s Európou a vlakové spojenie medzi Krakovom a Budapešťou.

 Malý počet cestoviek

 Nízky je aj počet incomingových cestovných kancelárií, predávajúcich Východné Slovensko. Organizácia Košice Turizmus prezentuje mesto cez jeho unikátne genius loci, celoročné podujatia, ale aj cez unikátne okolie so šiestimi lokalitami UNESCO a štyrmi národnými parkmi v dostupnosti dvoch hodín od mesta.

 Návštevník tak má možnosť ísť na jednodňový výlet do okolia a kombinovať tak kultúru, poznávanie a prírodu.

 “Pokračujeme s prezentačnými aktivitami, infocestami pre novinárov na východ Slovenska, špeciálnymi produktovými kampaňami na internete a v médiách. Od marca sprístupníme na www. visitkosice. eu rezervačný formulár na rezervácie ubytovania a programu,” konštatovala Niňajová.

 Návštevnícke centrum pre turistov v centre mesta na Hlavnej ulici podľa nej od apríla rozšíri otváracie hodiny aj na nedeľu a bude posilnené na dvoch ľudí. Predĺžené otváracie hodiny bude mať aj počas veľkých podujatí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>