V zákulisí Námesačnej čakajú prírastok
Hudobné ukážky, árie Aminy a Rodolfa, ale aj zaujímavosti zo zákulisia príprav prvej opernej premiéry novej sezóny, Námesačnej V. Belliniho. To všetko ponúklo v utorok, 15. októbra, stretnutie Klubu priateľov na Malej scéne ŠD. Niekoľko desiatok priaznivcov opery sa dokonca dozvedelo, že v zákulisí Námesačnej očakávajú aj narodenie dieťaťa.
Ako prezradil režisér Václav Málek, autorka kostýmovej výpravy Soňa Valentová je vo vysokom štádiu tehotenstva. „Ale všetko stihla pripraviť ako treba, je tu v Košiciach a možno sa dočkáme aj malého Košičaníka,“ s úsmevom ospravedlňoval neprítomnosť jedného z členov realizačného tímu Málek. Chýbal aj autor scénického návrhu Jaroslav Záděra, ktorý prednedávnom prekonal infarkt. „Ale už tu bol a všetko dokončil,“ dodal Málek pri predvádzaní dokonalej makety scény, na ktorej sa bude odohrávať nová operná inscenácia v repertoári košického divadla.
Ale nielen o pikoškách sa hovorilo na Klube priateľov opery. Námesačná sa na dosky Štátneho divadla Košice dostáva prvýkrát, hoci košickú premiéru už mala, v druhej polovici 19. storočia. „Námesačná je typom virtuóznej belcantovej opery, čo znamená, že vyžaduje spevákov, schopných vyrovnať sa s vysokými speváckymi nárokmi,“ povedala o opere asistentka réžie Daniela Petrovská. Ako doplnil dirigent Peter Valentovič, ktorý operu v Košiciach hudobne naštudoval, celá opera je založená na krásnych melodických líniách, ktoré vedú speváci, aj orchester.„Zaujímavosťou je napríklad to, že Bellini využíva nástroje v orchestri ako duet ku spevákom,“ dodal Valentovič, ktorý členom klubu ponúkol aj niekoľko klavírnych ukážok. Priestor dostali aj sólisti Marek Gurbaľ a hosťujúca Nicola Proksch, ktorí ponúkli ukážky dvoch známych árií.
Pre režiséra Václava Málka bola práca v Košiciach výnimočná nielen preto, že Námesačná je jeho režijným debutom v Štátnom divadle Košice. „Košice som poznal z rozprávania svokry, ktorá tu prežila detstvo. A pracovalo sa mi tu veľmi dobre. Inak by som tu už nebol,“ povedal s jemu vlastným humorom. Podľa neho je Námesačná pre režiséra veľkou výzvou, ale zároveň aj veľkým orieškom. „V Námesačnej sa odohráva niečo dramatické a tajomné, ale Belliniho hudba ten dramatický náboj roztancuje. A to je práve ten režisérsky oriešok – ako sa s týmto vyrovnať. Čo s tým urobiť, aby sme neprekážali belcantu, spevu, ale aby sa na javisku niečo odohrávalo, aby príbeh na diváka pôsobil, aby ho vedel prečítať, pochopiť ho, stotožniť sa s ním, alebo aj nie,“ vysvetlil Málek.
Nová opera znamená poriadnu zaberačku aj pre zbor. „Celá opera je o frázovaní, je tam veľa miest, ktoré vôbec nekorešpondujú s notovým zápisom a musíte ich spievať inak. To je pre mňa, ale aj pre zbor obrovská nová skúsenosť. Dalo nám to veľa práce a vzalo veľa času, pretože zbor má v tejto opere z hudobného hľadiska veľmi zásadnú úlohu. Takmer vôbec nezíde z javiska, je na scéne neustále prítomný a takmer stále spieva.“ povedal o výnimočnom postavení zboru v tejto opere zbormajster Lukáš Kozubík. Ako dodal, v tomto roku ho divadelné prázdniny príliš nepotešili. „Zbor začal operu študovať ešte na sklonku minulej sezóny a musím povedať, že ku koncu sezóny sa nám podarilo operu dať do nejakého celku a po dvojmesačnej pauze sa s úspechom veľa vecí zabudlo. Ale mám z celej práce veľkú radosť. A musím povedať, že mám radosť aj z práce zboru. Mám pocit, že zvukovo obsiahol javisko a každou skúškou to znie lepšie a kompaktnejšie. Ja osobne sa na premiéru teším,“ dodal Kozubík.
Najnovšie komentáre