Zahraniční turisti sú späť, domáci šetria

 

Zahraniční turisti sa konečne začali vracať na Slovensko. Cítia to predovšetkým v Tatrách, ale čiastočne aj v Bratislave. Väčšina turistických stredísk tvrdí, že ak by bol tento rok podobný minulému, boli by spokojné. Znamenalo by to, že si udrží živobytie takmer 110-tisíc ľudí, ktorí pracujú v oblasti cestovného ruchu. Horšie sú na tom kúpele. Predovšetkým tie menšie cítia šetrenie zdravotných poisťovní, ktoré sa prejavuje na menšom počte domácich hostí. „Bol to úspešný rok. Počet zahraničných návštevníkov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka stúpol o 10 percent. V prípade návštevníkov z Ruska je nárast až o takmer 30 percent, obrovským prekvapením je 57-percentný nárast hostí z Ukrajiny. Dobrou správou je aj zvýšený záujem turistov z Česka, Poľska, Maďarska a Nemecka,” vraví komunikačná riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Nora Gubková.

Tradične vedú Tatry

Najnavštevovanejšími miestami sú už tradične Tatry, Liptov a Bratislava. Najmä Tatranci sú s výsledkom spokojní, po biednych rokoch 2009 a 2010 sa sem turisti konečne vracajú. „Zaznamenali sme päťpercentný nárast návštevnosti, väčšinu tvoria zahraniční turisti,” zhodnotil riaditeľ Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Peter Chudý. Teraz v zime sa opäť objavujú turisti z rusky hovoriacich krajín, celoročne nechýbajú ani Poliaci a Česi. Zaujímavá je aj klientela z ázijských krajín, vlani prišlo do Tatier aj 14-tisíc návštevníkov z Južnej Kórey. Košice zas ťažili z majstrovstiev sveta v hokeji, keď v apríli prišli do metropoly východu desaťtisíce fanúšikov. „Boli tu Rakúšania, Švajčiari či Francúzi. Pracovali sme a pracujeme na tom, aby sa ako turisti vrátili,” hovorí marketingová manažérka organizácie Košiceturizmus Lenka Zajacová. Veľký počet návštevníkov sa očakáva v roku 2013, keď sa Košice stanú Európskym hlavným mestom kultúry. V najväčšom lyžiarskom stredisku Banskobystrického kraja Park Snow Donovaly sa novými kartami podarilo motivovať klientov k dlhšiemu zotrvaniu priemerne o deň pobytu. „Dosiahli sme to aj zvýhodnenými cenami troja šesťdňových skipasov, ktoré návštevníci uprednostnili pred krátkodobými. Vďaka tomu sa aj mierne zvýšili tržby,” hovorí marketingový manažér strediska Miroslav Dobrota.

Bez balíkov to nejde

Šancu uspieť budú mať v budúcnosti iba tí, čo ponúknu celé balíky. Návštevníkom už nestačí len dobrá lyžovačka, chcú aj relaxáciu, dobré jedlo, atrakcie a doplnkové služby. Príkladom je Vrátna dolina, kde bola vlaňajšia sezóna jedna z najlepších od vypuknutia krízy. „V turizme platí, že dobré výsledky môžeme dosiahnuť len spoločnými silami,” hovorí Jozef Mičo, šéf Združenia turizmu Terchová. Ubytovatelia tak okrem turistiky a prírodných krás ponúkajú návštevníkom pravidelné informácie o atrakciách a podujatiach v okolí, či už na Oravskom hrade, Strečne, Budatíne, o splavoch na člnoch alebo pltiach, o lesných železniciach na Kysuciach či Orave. K dispozícii je aj bohatá ponuka wellness služieb a moderného relaxu. Rovnakú skúsenosť majú aj na zámku v Holíči. Odkedy začali ponúkať viac ako len návštevu zámku a múzea, návštevnosť stúpla. „Chceli sme, aby návštevníci zakaždým mohli vidieť niečo nové. Preto sme zorganizovali krásnu výstavu Františka Štefana Lotrinského zameranú na keramiku a mimoriadny záujem bol aj o Noc strašidiel na zámku. Za pár hodín sa tu vystriedalo viac ako tisíc ľudí,” vyratúva sprievodkyňa Helena Nováková. Vyše 2 500 návštevníkov si prišlo pozrieť tradičné podujatie Zámocké pivné slávnosti spojené s pretekmi motoriek.

Kúpele škrtia poisťovne

Horšie ako turistické strediská sú na tom kúpele. Najmä pokiaľ ide o domácich klientov. „Je to jednoznačne dôsledok škrtania zdravotných poisťovní. Niektoré malé ubytovacie zariadenia sme preto zatvárali aj v skoršom termíne, klientom sme ponúkali len najväčšie liečebné domy. Medzi samoplatcami je záujem o krátkodobejšie a relaxačné pobyty na úkor liečebných,” hovorí Ľuboslava Červenáková z Kúpeľov Trenčianske Teplice. V odhadoch na tento rok sú kúpele opatrné. Predpokladajú, že najmä v prvom polroku budú ľudia vzhľadom na krízu, marcové voľby a celkovú nestabilitu veľmi dôsledne zvažovať, či si môžu pobyt dovoliť. „V posledných rokoch evidujeme rastúce požiadavky na trávenie voľného času a dopyt klientov po dokupovaní ďalších služieb, ako sú špeciálne masáže a procedúry, a to nielen pre ubytovaných hostí, ale aj pre jednodňových návštevníkov kúpeľov a turistov,” dodala Červenáková. Nedostatok peňazí pocítili aj v zubrej zvernici pri Topoľčiankach. Vlani sem v porovnaní s rokom 2010 prišlo asi o tretinu menej návštevníkov. „Vypadlo niekoľko detských zájazdov. Školy sa najprv aj nahlásili, ale neskôr telefonovali, že veľa detí zrušilo účasť pre zlú finančnú situáciu ich rodín. Rodičia na to jednoducho nemali,” hovorí chovateľka zubrov Zdenka Marková. Pusto bolo vôkol ohrady aj na parkovisku. Zatiaľ čo v rokoch 2008 až 2009 sem prišlo 8 až 10 autobusov denne, v súčasnosti sa tu pristavia 2 či 3. Marková tvrdí, že so vstupným už nižšie ísť nemôžu. „Je to minimum. Deti platia 50 centov, dospelí jedno euro. Neviem, ako to bude ďalej.” V tomto roku môžu malí a strední podnikatelia získať na podporu cestovného ruchu 36 miliónov eur. Majú ísť do kultúrnych a historických pamiatok, na budovanie parkovísk, športovísk, detských ihrísk, kúpalísk, požičovní, autokempingov a obnovu kúpeľov.

Tohtoročná turistická sezóna vo Vrátnej doline je jedna z najlepších od vypuknutia krízy.

V zubrej zvernici pri Topoľčiankach podľa chovateľky zubrov Zdenky Markovej ubudlo návštevníkov asi o tretinu.

Turistami obľúbené Jánošíkove diery nie sú pusté ani v zime.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>